Träningar

IF Femman Skidning

 

Tränings- och skolningsprogram hösten/vintern 2018-2019

Program

Se sidomenyn för mera specifkt program per grupp !!

Tisdagar: 4.9- ; kl. 18:30 Botniahallen (alla grupper)

Torsdagar: start i oktober ; kl. 17:30 Cirkelträning i Högstadiet (alla grupper)

Lördagar: start i oktober –  Långlänk, stavbacke, plats och tid informeras alltid 1-2 dagar före. Utmanargruppen, Hopeasompa o G3

Söndagar: – start 16.9; Styrketräning på EasyFit, Hopeasompa o G3

Skidarna + intresserade föräldrar deltar i virtuell Bodypump-tema program med början kl. 18:20 + valfritt virtuellt program i jumpasalen efteråt kl. 18:50. De har gjort ett lämpligt nytt program med Bodypump-tema som rekommenderades för våra behov. Insläpp från 18.00, duschar och gymmet får användas fritt under kvällen så mycket vi orkar.

Vid träningar har vi alltid tillgång till Botniahallens omklädningsutrymmen 11 (Herr) och 12 (Dam). Vid uteträning ingång via långsidan på Botniahallen. Vid inneträning den normala vägen.

I och med att vi i fortsättningen har tillgång till omklädningsrum även vid uteträning så ser vi från föreningens sida att ni alltid byter till torra kläder innan ni far hem. Detta besparar er från förkylningar under året.


Rekommenderade åldersgrupper och ansvariga
Åldersgrupp Ansvariga
Nallegruppen (f. 2011 och yngre, barmark+skidkul) Anna Korhonen,
Annette Möuts, Susanna Finskas
Utmanargruppen (f. 2007-2010) Cecilia Hildén, Mats Wägar, Viveka Mattlar-Ståhl, Anna Korhonen
G-Silvertrissan (Hopeasompa, f. 2002-2006)) Amanda Backman, Classe Lindström
Thomas Backman
Då G-Silvertrissan inte far egna träningar tränar de med G3.
G3 (f. 2001 och tidigare) Ronny Svartsjö + gästande tränare

Alla är hjärtligt välkomna med, vi delar in deltagarna i grupper beroende på ålder och kunskap.

  • Nalle, olika lekar och stafetter
  • Utmanargruppen, lekar spel blandat med träning., löpning och rullskidning
  • G-Silvertrissan, rullskidning, löpning
  • äldre, mera individuell träning och mycket uthållighets träning

I fortsättningen tränar vi med alla grupper på tisdagar kl. 18:30 vid Botniahallen i Smedsby, de äldre har också gemensamma träningar på Torsdagar, Lördagar och söndagar, se mera info om dessa på våra hemsidor.

Under september fortsätter de fasta träningarna för alla åldersklasser. Byggstenar i form av:

Tisdag kvällar (Alla) – varje vecka rullskidning ute eller inne i Botniahallen. Start 04.09 klockan 18:30. Samling vid Botniahallen.

Torsdag kvällar – (Alla) cirkelträning med orienterarna i högstadiet klockan 17:30 – 19:00. (uthållighetsstyrka).

Lördag förmiddagar (Utmanargruppen, G3 och G-Silvertrissan) – långpass i form av löpning, rullskidor, cykling, skidor etc. 1-2 timmar träning. Tiden vanligtvis 10:00 – 12:00. Plats och utrustning meddelas skilt för varje tillfälle (Öjberget, Skatila, Vörå..).
Söndag kvällar (Utmanargruppen, G-Silvertrissan och G3) – styrketräning i form av gymnastik med vikter och lyft av fria vikter.

Observera att vi under hösten även deltar i olika lopp och tävlingar som en del av grundträningen!

Håll utkik – på hemsidan och e-postlistan över träningstillfällena! De olika åldersgruppsledarna meddelar vanligen några dagar på förhand var träningen hålls, utrustning, tider och annan info. Speciellt senhösten kan med väderomslag och eventuell snötillgång kan orsaka ändringar i programmet.

Tyngdpunkter i träningen

Barmarksträning

Grundkondition bygger vi under barmarksperioden. Stommen är långlänkar, rullskidning, stavgång och cirkelträningen. Olika typer av träningar genomförs för att få variation i programmet. Under denna tid finns det även inslag av RS-lopp på programmet.

Snöträning

Snöträningen sker både här hemma och under olika läger men framförallt på vårt eget Lapplandsläger. Tyngdpunkten under denna period är snötillvänjning, olika skidtekniker och kilometersamlande .

Tävlingsförberedande

Finslipning av formen och försäsongens tävlingar kommer emot. Vi kör mera tempo, intervaller och finslipar detaljer i egen teknik och utrustning. Efter nyåret brukar det vara svårt med gemensamma träningar när tävlingssäsongen inleds men vi skall ändå sikta på åtminstone ett tekniktillfälle per vecka under januari-februari

Tävlingssäsång

Viktigaste månader med DM, FSS, Hopeasompa och FM-tävlingar. ”Taktiksnack”, tempoträningar och vallaråd. Vi bekantar oss med olika spår och provkör tävlingsbanor.