Träningar

IF Femman Skidning

Tränings- och skolningsprogram hösten/vintern 2017-2018

Program

Se sidomenyn för mera specifkt program per grupp !!

Tisdagar: 15.8 – ; kl. 18:30 Botniahallen (alla)

Torsdagar: 26.10 – ; kl. 17:30 Cirkelträning i Högstadiet

Lördagar: 2.9 –  Långlänk, plats och tid informeras alltid 1-2 dagar före. G1, G2, Hopeasompa o G3

Söndagar: 30.08 – slutet av december; kl. 18:20 Styrketräning på EasyFit (insläpp 18:00). G2 o G3

Skidarna + intresserade föräldrar deltar i virtuell Bodypump-tema program med början kl. 18:20 + valfritt virtuellt program i jumpasalen efteråt kl. 18:50. De har gjort ett lämpligt nytt program med Bodypump-tema som rekommenderades för våra behov. Insläpp från 18.00, duschar och gymmet får användas fritt under kvällen så mycket vi orkar.

Vid träningar har vi alltid tillgång till Botniahallens omklädningsutrymmen 11 (Herr) och 12 (Dam). Vid uteträning ingång via långsidan på Botniahallen. Vid inneträning den normala vägen.

I och med att vi i fortsättningen har tillgång till omklädningsrum även vid uteträning så ser vi från föreningens sida att ni alltid byter till torra kläder innan ni far hem. Detta besparar er från förkylningar under året.


Rekommenderade åldersgrupper och ansvariga
Åldersgrupp Ansvariga
Nallegruppen (f. 2010 och yngre, skidkul på vintern) Anna Korhonen, Cecilia Hildén
G1 (f. 2008-2009) Anna Korhonen, Cecilia Hildén
G2 (f. 2006-2007) Heidi Sundsten, Susanna Finskas
G3 (f. 2000 och tidigare) Mårten Lövdahl, Ben Antell, Ronny Svartsjö
Hjälpledare Pool

Alla är hjärtligt välkomna med, vi delar in deltagarna i grupper beroende på ålder och kunskap.

  • Nalle, olika lekar
  • Grupp 1, lekar spel blandat med träning.
  • Grupp 2, vi tränar genom löpning, in liners och en del lekar
  • Grupp 3, löpning, in liners och rullskidning
  • äldre, mera individuell träning och mycket uthållighets träning

I fortsättningen tränar vi med alla grupper på tisdagar kl. 18:30 vid Botniahallen i Smedsby, de äldre har också gemensamma träningar på Torsdagar, Lördagar och söndagar, se mera info om dessa på våra hemsidor.

Under september fortsätter de fasta träningarna för alla åldersklasser. Byggstenar i form av:

Tisdag kvällar (Alla) – varje vecka rullskidning ute eller inne i Botniahallen. Start 02.09 klockan 18:30. Samling vid Botniahallen.

Torsdag kvällar – cirkelträning med orienterarna i högstadiet klockan 17:30 – 19:00. (uthållighetsstyrka).

Lördag förmiddagar (G2 och G3) – långpass i form av löpning, rullskidor, cykling, skidor etc. 1-2 timmar träning. Tiden vanligtvis 10:00 – 12:00. Plats och utrustning meddelas skilt för varje tillfälle (Öjberget, Skatila, Vörå..).
Söndag kvällar (G2 och G3) – styrketräning i form av gymnastik med vikter och lyft av fria vikter.

Observera att vi under hösten även deltar i olika lopp och tävlingar som en del av grundträningen!

Håll utkik – på hemsidan och e-postlistan över träningstillfällena! De olika åldersgruppsledarna meddelar vanligen några dagar på förhand var träningen hålls, utrustning, tider och annan info. Speciellt senhösten kan med väderomslag och eventuell snötillgång kan orsaka ändringar i programmet.

Tyngdpunkter i träningen

Under höstmånaderna, september, oktober, november – bygger vi upp vår grundkondition under barmarksperioden. Stommen är länkar, rullskidning, stavgång och cirkelträningen. Några ”annorlunda” träningar kommer att genomföras för att få variation i programmet.
December – skall vi hoppeligen kunna träna på snö, både här hemma och under Lapplandslägret. Tyngdpunkten under denna period är snötillvänjning, olika skidtekniker och kilometersamlande.

Januari – tävlingsförberedande månad och finslipning av formen. Försäsongens tävlingar kommer emot. Vi kör mera tempo, intervaller och finslipar detaljer i egen teknik och utrustning. Efter nyåret brukar det vara svårt med gemensamma träningar när tävlingssäsongen inleds men vi skall ändå sikta på åtminstone ett tekniktillfälle per vecka under januari-februari

Februari – mars. Tävlingssäsongens viktigaste månader med DM, FSS och Hopeasompa. ”Taktiksnack”, tempoträningar och vallaråd. Vi bekantar oss med olika spår och provkör tävlingsbanorna.