Träningar

IF Femman Skidning

 

Tränings- och skolningsprogram hösten/vintern 2020-2021

Program

Se sidomenyn för mera specifkt program per grupp

Tisdagar: kl. 18:30 Botniahallen (alla grupper, Nallarna börjar i oktober)

Torsdagar: start i oktober; kl. 17:30 Cirkelträning i Högstadiet (alla grupper)

Lördagar: start i oktober; Långlänk, stavbacke, plats och tid informeras alltid 1-2 dagar före. Utmanargruppen o Hopeasompa

Söndagar: – start oktober; Styrketräning på EasyFit, Hopeasompa o G3

Skidarna + intresserade föräldrar deltar i virtuell Bodypump-tema program med början kl. 18:00 + valfritt virtuellt program i jumpasalen efteråt kl. 18:30. De har gjort ett lämpligt nytt program med Bodypump-tema som rekommenderades för våra behov. Insläpp från 17.30, duschar och gymmet får användas fritt under kvällen så mycket vi orkar.

Vid träningar har vi alltid tillgång till Botniahallens omklädningsutrymmen.


Rekommenderade åldersgrupper och ansvariga
Åldersgrupp Ansvariga
Nallegruppen (f. 2013 och yngre, barmark+skidkul) Annette Möuts, Susanna Finskas
Utmanargruppen (f. 2009-2012) Mats Wägar
Hopeasompa, f. 2005-2008) Classe Lindström
G3 (f. 2004 och tidigare) Victor Lövdal

Alla är hjärtligt välkomna med, vi delar in deltagarna i grupper beroende på ålder och kunskap.

  • Nalle, olika lekar och stafetter
  • Utmanargruppen, lekar spel blandat med träning., löpning och rullskidning
  • HopeaSompa, rullskidning, löpning
  • äldre, mera individuell träning och mycket uthållighets träning

I fortsättningen tränar vi med alla grupper på tisdagar kl. 18:30 vid Botniahallen i Smedsby, de äldre har också gemensamma träningar på Torsdagar, Lördagar och söndagar, se mera info om dessa på våra hemsidor.

Under september fortsätter de fasta träningarna för alla åldersklasser. Byggstenar i form av:

Tisdag kvällar (Alla) – varje vecka rullskidning ute eller inne i Botniahallen.

Torsdag kvällar – (Alla) cirkelträning med orienterarna i högstadiet klockan 17:30 – 19:00. (uthållighetsstyrka).

Lördag förmiddagar (Utmanargruppen, G3 och HopeaSompa) – långpass i form av löpning, rullskidor, cykling, skidor etc. 1-2 timmar träning. Tiden vanligtvis 10:00 – 12:00. Plats och utrustning meddelas skilt för varje tillfälle (Öjberget, Skatila, Vörå..).
Söndag kvällar (Utmanargruppen, HopeaSompa och G3) – styrketräning i form av gymnastik med vikter och lyft av fria vikter.

Observera att vi under hösten även deltar i olika lopp och tävlingar som en del av grundträningen!

Tyngdpunkter i träningen

Barmarksträning

Grundkondition bygger vi under barmarksperioden. Stommen är långlänkar, rullskidning, stavgång och cirkelträningen. Olika typer av träningar genomförs för att få variation i programmet. Under denna tid finns det även inslag av RS-lopp på programmet.

Snöträning

Snöträningen sker både här hemma och under olika läger men framförallt på vårt eget Lapplandsläger. Tyngdpunkten under denna period är snötillvänjning, olika skidtekniker och kilometersamlande .

Tävlingsförberedande

Finslipning av formen och försäsongens tävlingar kommer emot. Vi kör mera tempo, intervaller och finslipar detaljer i egen teknik och utrustning. Efter nyåret brukar det vara svårt med gemensamma träningar när tävlingssäsongen inleds men vi skall ändå sikta på åtminstone ett tekniktillfälle per vecka under januari-februari

Tävlingssäsång

Viktigaste månader med DM, FSS, Hopeasompa och FM-tävlingar. ”Taktiksnack”, tempoträningar och vallaråd. Vi bekantar oss med olika spår och provkör tävlingsbanor.